ADEMHALEN

Gepubliceerd op 7 mei 2020 om 13:09

HAAL ADEM EN LAAT HET LEVEN STROMEN


Spannend wachten we af of de baby die net de baarmoeder heeft verlaten ‘ademt’. En dan blijven we rondhuppelen op deze wereld tot we onze laatste adem uitblazen.

Niettegenstaande ademhalen zo vitaal is, blijven we er niet bij stilstaan wat het met ons lichaam en geest doet. De meesten onder ons gaan er niet bewust mee om. Oppervlakkig ademhalen geeft aanleiding tot heel wat lichamelijke klachten, zoals hoofdpijn, futloosheid, stress, zelfs burn-out en depressie. 

De werking van een goede ademhaling is oneindig. Het zorgt voor is:

  • Ontspanning
  • Een goede doorbloeding
  • Een goede afvoer van afvalstoffen
  • Een goed functioneren van je spieren, voorkomt verzuring
  • Een goede concentratie
  • Een goede nachtrust
  • Een gevoel van welzijn
  • Verbinding met je innerlijke zelf

Wat is een goede ademhaling?

Wanneer we ademhalen via de borst, zijn we voornamelijk aan het denken en met ons hoofd bezig. Dit blokkeert de natuurlijke energiedoorstroming van het lichaam, waardoor we niet in staat zijn om ons gevoel en het onderbewustzijn te laten spreken. Door te ademen vervoer je zuurstof door je lichaam en verwijder je afvalstoffen, zoals koolzuur, door uit te ademen. Als je oppervlakkig ademt, raak je de afvalstoffen maar deels kwijt. De overgebleven afvalstoffen hopen zich in je lichaam op waardoor je vermoeid raakt en je levenslust afneemt. Als je gespannen of angstig bent, heb je een ‘hoge’ of heel korte ademhaling. Op deze manier moet je je veel inspannen en krijg je relatief weinig lucht. De buikademhaling is een natuurlijke manier van ademen die weinig moeite kost en veel lucht oplevert.

Bij een goede ademhaling adem je via de neus tot in je onderste chakra (in je buikgebied) en er ontstaat een krachtige binding die je beter aardt en gecentreerd houdt. Je ademt uit via de mond. De buikademhaling is een natuurlijke ademhaling die als vanzelf ontstaat in een toestand van rust en ontspanning, bv bij meditatie.

Leg je handen op je buik en adem rustig diep in en uit. Je voelt en ziet je handen op en neer gaan wanneer je door je buik (middenrif) ademt. De buikademhaling staat in verbinding met je intuïtie en is het medium om met je hogere zelf te communiceren. Je zult merken, bij regelmaat, dat nieuwe beelden en ingevingen in je opkomen. Deze gevoelens en gedachten zijn puur en komen direct uit jouw onderbewustzijn. Het is jouw innerlijke waarheid, die jou helpt de juiste weg te vinden.

Oefening:

Begin elke dag met één tot twee minuten diep ademhalen nog voor je je bed uitstapt.

Vier seconden diep inademen. Acht seconden diep uitademen. Of je past de methode toe van Dr. Andrew Weil (psycholoog en gezondheidsgoeroe): Vier seconden in, zeven seconden vasthouden en acht seconden uit.

Dus als het eventjes teveel wordt rondom jou, thuis, op het werk of waar dan ook, zonder je af en neem de tijd om diep adem te halen en tot rust te komen. Het zal je de kracht en de sereniteit geven om de situatie op afstand te aanschouwen. Met vernieuwde moed pak je de toestand aan, je intuïtie volgend. Doe het, probeer het. Je zult versteld staan van de resultaten! Maar bovenal, je leeft bewuster en gezonder!!!

Het gaat jullie goed 😊

Met liefde,

Dada Denyigban

 


Wil je leren mediteren?

Dat kan.

Je hoeft je niet te verplaatsen.

We regelen het via Zoom.

Verschillende mogelijkheden en data vind je op mijn websitepagina:

https://www.dadadenyigban.be/aanbod/meditaties

Wens je een persoonlijke boodschap?

Maak jouw keuze op mijn websitepagina:

https://www.dadadenyigban.be/aanbod/persoonlijke-boodschappen 

Discretie verzekerd!


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.